Online workshops

on ancient Greek philosophy and the reception of ancient Chinese philosophy in the West
March-November 2023

«H Eυρώπη, η Ασία, η οικουμένη στη φαινομενολογική φιλοσοφία του Edmund Husserl και του Jan Patočka: Γύρω από τον «ευρωκεντρισμό» της φαινομενολογίας»

Γκόλφω Μαγγίνη (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων)

Περίληψη
Στο πρώτο μέρος της εισήγησής της η ομιλήτρια αναφέρεται στην έντονη παρουσία της φαινομενολογίας στην Άπω Ανατολή και την Κίνα κατά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, καθώς και σε σημαντικούς εκπροσώπους της κινεζικής φαινομενολογικής κοινότητας. Στο δεύτερο μέρος επικεντρώνεται στον ευρωκεντρισμό του Edmund Husserl και στην κριτική που του ασκεί ο Jan Patočka, ο οποίος υποστηρίζει ότι η στάση να τοποθετείται το «ευρωπαϊκό» πάνω από όλες τις άλλες ανθρωπότητες με κριτήριο την «ορθολογικότητά» του δεν μπορεί να παράσχει τη βάση για συνεννόηση μεταξύ διαφορετικών ανθρωπίνων κόσμων στη σύγχρονη εποχή

Ομιλητής
Η Γκόλφω Μαγγίνη είναι καθηγήτρια νεότερης και σύγχρονης Φιλοσοφίας στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη σύγχρονη ηπειρωτική φιλοσοφία (γερμανική και γαλλική φαινομενολογία, φιλοσοφική ερμηνευτική, φιλοσοφικός μεταμοντερνισμός, κριτική θεωρία), τη νεότερη φιλοσοφία του όψιμου 19ου αιώνα, την ηπειρωτική φιλοσοφία της τεχνολογίας, τη σύγχρονη πρακτική φιλοσοφία και τις φιλοσοφικές θεωρίες της νεωτερικότητας.

Λέξεις-κλειδιά
Φαινομενολογία | Διαπολιτισμική φαινομενολογία | Συγκριτική φιλοσοφία | Πολιτισμική ασυμμετρία | Υπαρξισμός | Jean-Paul Sartre | Ευρωκεντρισμός | Edmund Husserl | Jan Patočka | Martin Heidegger | Μαρξισμός | Διυποκειμενικότητα | Βιόκοσμος | Κόσμος της κουλτούρας (Kultulwelt) | Νεοκομφουκιανισμός | Chan-fai Cheung | Tze-wan Kwan | Chung-chi Yu | Kwok-ying Lau | Ανθρωπινότητα (Menschheit) | Υπερέθνος | Κοινοτικοποίηση | Φυσική «στάση» | Θεωρητική «στάση» | Δόξα-επιστήμη | Μετά-Ευρώπη

The κείμενο του Εργαστηρίου

Θέματα συζήτησης
  • Πώς διαφοροποιείται ο ευρωκεντρισμός του Edmund Husserl σε σχέση με τον ευρωκεντρισμό του Kant ή του Hegel;
  • Πώς συγκροτείται το «εγώ» στον Edmund Husserl και ποια χαρακτηριστικά αυτού του «εγώ» επηρεάζονται από άλλους πολιτισμούς;
  • Πώς συνδέεται στον Edmund Husserl ο ευρωκεντρισμός του με την κριτική του για την κρίση των ευρωπαϊκών επιστημών;
  • Το αυξημένο ενδιαφέρον των Ασιατών φιλοσόφων από τα τέλη του 20ούαιώνα για τη δυτική φιλοσοφία —το οποίο μαρτυρούν και οι πολλές μεταφράσεις και συνεπιμέλειες σε τόμους— εκκινεί από το ενδιαφέρον τους ειδικά για την ευρωπαϊκή φαινομενολογία και τον υπαρξισμό ή φανερώνει ένα γενικότερο ενδιαφέρον για τη σύγχρονη δυτική φιλοσοφία;
Συμμετέχοντες/ουσες
  • Π. Γκολίτσης
  • Π. Θανασάς
  • Θ. Θεοδώνη
  • Α. Καλατζής
  • Δ. Κόκορης
  • Σ. Κουλουμέντας
  • Χ. Μπάλα
  • Ι. Πίσσης
  • Γ. Στείρης